søndag den 23. februar 2014

Vejen mod Bodilprisen

Opgaven blev stille uden at man næsten lagde mærke til det. ”Lav lige en lille video som kan embedes i en QR kode og læg den så op på you tube” - forslag til emner på tavle – hvem tager hvad? – og vi ses online på tirsdag.

Så hurtigt fik jeg pludselig en forfatter, instruktør, filmskaber og teknisk koordinator rolle føjet til porteføljen.

Mange tanker går gennem hovedet under turen hjem fra Haderslev. Hanne nævnte bl.a. at det var en god ide at lave en god planlægning, et storybord eller en begivenheds linje – Vigtigt –  eller løber man sur i optagelserne var rådet fra Hanne. Så er der det med teknikken – behersker du den eller ……tankerne var mange.

Jeg var ganske klar over at mange Web 2.0 værktøjer skulle i spil her og at det var min opgave at få disse værktøjer til at spille sammen for at dette projekt skulle lykkedes. Efter en del overvejelser tog jeg fat på opgaven.


Til mit storyboard/ begivenheds linje brugte jeg mindmapping værktøjer Bubbl.us, som jeg ikke tidligere havde forsøgt mig med. Ok værktøj som er ret nemt at arbejde med når man først er oprettet som bruger.


Creative Commons licens


Så var det med at få indsigt i hvorledes man rent faktisk kan lave en skærmoptagelse i programmet Screencast-O-Matic Efter downloades af diverse plugins var første forsøg på vej. Det gik rigtigt fint og næste step var så at få optagelsen placeret på YouTube. Her kom så overraskelsen – Screencast bad om administrationsrettigheder over min YouTube kanal for at kunne uploade optagelsen, men det svarede jeg nej til. Screencast skulle ikke administrere min konto!  Dårlig beslutning da jeg ej heller kunne downloade optagelsen til min PC med mindre jeg købte PRO-pakken i Screencast.  Så det bliv en ommer den efterfølgende dag!

I mellemtiden fik jeg en snak med en kollega omkring oplevelsen og han mente at der ikke var problemer i at give Screencast rettighed til at administrere min YouTube konto. På den igen og efter et par fornyede optagelser skulle produktet igen lægges på YouTube. Screencast fik de rettigheder som den bad om og alt lykkedes endeligt.

Så skulle optagelsen embedes i en QR kode og det var bestemt det letteste i denne proces. Ind på siden GoQR,me – læg http adressen til optagelsen ind i feltet, kopier HTML koden på QR objektet og så var opgaven klar til at komme i bloggen. Efter upload til min blog lavede jeg et kort tjek som viste at det virkede.

En ”Bodil” – Nej, men en god oplevelse –  Ja bestemt og optagelsen kan du finde her >>>> 


Se i øvrigt mine refleksioner over WEB.2.0 vs TPACK på denne side i min  blog >>>>>

Ingen kommentarer:

Send en kommentar